Brutal z pianki: wystawa w Vitra Design Museum
Kolektyw architektoniczny Assemble odtworzył place zabaw budowane na brytyjskich osiedlach brutalistycznych. Do 30 kwietnia w Vitra Design Museum można na nich poskakać w ramach wystawy "The Brutalist Playground".
Brutalistyczna architektura narodziła się w Wielkiej Brytanii po II wojnie światowej. Ekspresyjne, megalityczne konstrukcje z betonu i innych surowych materiałów pod względem estetycznej bezkompromisowości nie miały sobie równych. Dziś często zagrożone wyburzeniem lub istniejące, lecz w bardzo złym stanie, są ponownie odkrywane i wreszcie doceniane przez aktywistów, fotografów i historyków architektury. Na podstawie archiwalnych zdjęć i planów zburzonych osiedli z tej epoki powstała wystawa współorganizowana przez RIBA, Królewski Instytut Architektury Brytyjskiej. W Vitra Museum w Weil am Rhein można ją oglądać do 30.04.2017.
Rośnie zainteresowanie brutalizmem
Studio Assemble, brytyjski kolektyw zajmujący się architekturą zaangażowaną społecznie, doceniony Nagrodą Turnera 2015 (pierwszy raz w historii przyznano ją twórcom spoza sztuk wizualnych) wspólnie z artystą Simonem Terrillem (oraz Structure Workshop, Flux Metal i Isabel+Helen) stworzył repliki placów zabaw, które istniały na osiedlach Churchill Gardens w Pimlico, Brownfield Estate w Poplar oraz Brunel Estate w Paddington. Repliki są w skali 1:1 i wykonano je z miękkiej kolorowej pianki (zastąpiła beton).
Twórcom zależało na tym, by, jak podkreślają, „odbiorcy mogli ocenić formalne własności konstrukcji niezależnie od ich materialnej postaci i w ten sposób mieli szansę docenić je jako miejsca do zabawy”. Beton, zwłaszcza chropowaty i poddany działaniu wilgotnego klimatu, jest materiałem trudnym w odbiorze, niepostrzeganym jako przyjazny dla dzieci. Po piankowych strukturach w Vitrze mogą one się wspinać, skakać, biegać.
Brutalistyczne osiedla rzadko wywołują zachwyt wśród osób spoza środowiska profesjonalistów i pasjonatów, chociaż zainteresowanie nimi rośnie. Sprzyjają mu wspaniałe albumy wydane ostatnio m.in przez Phaidon i właśnie wznawiane ze względu na duże zainteresowanie (Peter Chadwick, „This Brutal World”, 2017). Przed ekspozycją w Vitrze, wystawę pokazywała RIBA w swojej londyńskiej siedzibie.