Budynek z dziełem Banksy'ego trafił na licytację. Dzięki artyście cena jest dwa razy wyższa
W 2010 r. Banksy, światowej sławy artysta street artu znany nie tylko ze swoich tajemniczych murali, ale także z tego, że skrzętnie ukrywa swoją tożsamość, potraktował jeden z budynków w Los Angeles niczym płótno i namalował na nim mural “Dziewczynka na huśtawce”. Obecnie budynek, i tym samym dzieło Banksy’ego, został wystawione na aukcję.
Mural pojawił się na boku kamienicy w 2010 r. Wówczas w Los Angeles miała miejsce premiera filmu dokumentalnego „Exit Through the Gift Shop”, którego reżyserem był właśnie Banksy. To właśnie wtedy jego fani mogli zobaczyć ogromny, czerwony napis “Parking” i huśtającą się dziewczynkę.
Jak oszacował “The New York Times” dzieło sztuki zwiększyło wartość budynku o około 14 milionów dolarów. Tym samym cena wywoławcza wynosi obecnie 30 milionów dolarów! Wszyscy zainteresowani zakupem mają czas do 6 października br., aby zgłosić swój udział w licytacji.
Siedmiopiętrowy budynek przy 908–910 S. Broadway w Los Angeles został zbudowany w stylu art deco w 1914 r. przez studio architektoniczne Meyer & Holler. Odpowiadało ono za wiele projektów, jakie obecnie zdobią ulice Hollywood, m.in. teatry (chiński i egipski) Sida Graumana, aktora i jednego z założycieli Amerykańskiej Akademii Filmowej.
Na samym początku mieścił się w nim sklep z kostiumami, który zaopatrywał praktycznie wszystkie produkcje, jakie powstawał w tym czasie w Hollywood. Niecałe 10 lat później sam “zagrał” w filmie i pojawił się w słynnej scenie niemej produkcji z Haroldem Lloydem “Safety Last” z 1923 r.
Z kolei w 2007 r., nie przeczuwając swojego przyszłego szczęścia, nabyli go Tarina Tarantino i Alfonso Campons, będący właścicielami firmy z akcesoriami. Wtedy zapłacili za niego “jedyne” 4 miliony dolarów, a prawie dodatkowe 2 wydali na remont. Część budynku została wynajęta, a w jej pozostałej części mieścił się ich showroom. Ponieważ pandemia przyczyniła się do upadków wielu biznesów, a najemcy odeszli, para zdecydowała się sprzedać budynek.
Istnieje możliwość, że ktoś kupi tę kamienicę tylko po to, by usunąć z niej mural, odpowiednio zabezpieczyć i sprzedać go oddzielnie – tak jak stało się w przypadku “Dziewczynki z łomem” (ang. „Crowbar Girl”). Jednak Holly Dunlap, była specjalistka domu aukcyjnego Sotheby’s, uważa, że to barbarzyństwo. Podobnie myślą właściciele domów aukcyjnych, który uważają, że wartość dzieła jest o wiele większa, jeśli pozostaje ono nietknięte i na swoim miejscu.