Electrolux promuje modę cyrkularną. Pokaz mody Tomasza Ossolińskiego
Electrolux ruszył z nową odsłoną kampanii „Pierz, susz, noś dłużej”, w której inspiruje do proekologicznych wyborów i pokazuje jak poprzez drobne zmiany zachowań dbać o środowisko naturalne. Powstanie Strefy Electrolux na plaży w Gdańsku Brzeźno zainaugurowało wyjątkowe wydarzenie - pokaz mody cyrkularnej Tomasza Ossolińskiego, który po raz kolejny wspiera w działaniach proekologicznych markę Electrolux.
Założenia kampanii „Pierz, susz, noś dłużej”
Każdego roku do wytworzenia nowych ubrań zużywane są ok. 93 miliardy m³ wody. W trakcie procesu ich produkcji wyemitowanych zostaje ok. 1,2 miliarda ton dwutlenku węgla. Co gorsze, zaledwie mniej niż 1% materiałów zużytych do produkcji tkanin poddawany jest recyklingowi, a miliony ton ubrań trafiają na śmietnik.* Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest tzw. „fast fashion”, czyli szybki przemysł odzieżowy zachęcający do jednorazowych zakupów. W rezultacie „szybka moda” doprowadziła do dwukrotnego wzrostu ilości produkowanej odzieży od 2000 roku, kiedy stała się istotnym segmentem rynku. W ciągu ostatnich 15 lat średni czas użytkowania odzieży spadł zaś aż o 35%.**
Zobacz galerię zdjęć: Celebryci na pokazie Tomasza Ossolińskiego w Strefie Electrolux
Autor: AKPA/materiały prasowe
Laura Gessler i Piotr Szeląg podczas pokazu mody Tomasza Ossolińskiego w Strefie Electrolux
Liniowy model konsumpcji, na którym oparta jest aktualnie gospodarka większości współczesnego świata, działa na zasadzie „kup, zużyj, wyrzuć”. Z analiz UE wynika, że jeśli nadal będziemy w takim tempie postępować w eksploatacji zasobów, to do 2050 r. będziemy potrzebować zasobów trzech Ziem. Skończone zasoby i kwestie klimatyczne wymagają zatem przejścia od modelu liniowego do neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla, zrównoważonej środowiskowo i całkowicie „cyrkularnej” gospodarki.
- Najważniejszy dziś po stronie nabywców jest umiar w konsumpcji, a po stronie producentów projektowanie rzeczy, które będą mogły wrócić, będą naprawialne i długotrwałe. Współpraca z marką Electrolux to dla Ubrania do Oddania możliwość wyjścia z naszą ideą do szerszego grona odbiorców. To pokazanie innym firmom i inicjatywom, że duży biznes i start-up’y z misją mogą długoterminowo współpracować, uczyć się od siebie i razem się rozwijać, dążąc wspólnie do redukcji swojego wpływu na środowisko – mówi Anna Pięta, Strategy Manager, Ubrania do Oddania.
Dlatego marka Electrolux, realizując globalną misję, której nieodzowną częścią jest zrównoważony rozwój i troska o planetę, postanowiła zainicjować kolejną odsłonę rozpoczętej w 2020 roku kampanii „Pierz, susz, noś dłużej”. Kampania inspiruje do wspierających ekologię wyborów i pokazuje, jak poprzez drobne zmiany zachowań oraz wsparcie modelu cyrkularnego w gospodarce i konsumpcji można dbać o środowisko naturalne.
Zobacz zdjęcia z pokazu Tomasza Ossolińskiego:
Autor: AKPA/materiały prasowe
Pokaz mody cyrkularnej Tomasza Ossolińskiego
- Electrolux jest marką, która promuje ideę zrównoważonego rozwoju w swoim modelu biznesowym oraz wśród konsumentów. Kampania Pierz, susz, noś dłużej, zapoczątkowana przez nas w 2020 roku, to przeciwstawienie się trendom „fast fashion”. Nie nawołujemy do radykalnej rewolucji w stylu życia. Promujemy nowe nawyki związane z dbaniem o ubrania, które w długiej perspektywie zbudują świadomość tego, w jaki sposób traktowanie ubrań z szacunkiem przekłada się na środowisko. – mówi Natalia Kostera, Brand Manager Electrolux.
Strefa Electrolux – butik z modą cyrkularną, przestrzeń customizacji, relaksu i showroom
Letnia aktywacja kampanii „Pierz, susz, noś dłużej” to Strefa Electrolux zlokalizowana na plaży Gdańsk Brzeźno, w której każdy będzie mógł dowiedzieć się, jak dbać o ulubione ubrania, aby cieszyć się nimi jak najdłużej i przez to dbać o planetę. Działalność Strefy zainaugurował pokaz mody cyrkularnej Tomasza Ossolińskiego, ambasadora marki. Cała kolekcja została uszyta z tkanin z poprzednich kolekcji projektanta z 20 lat pokazów mody i sztuk teatralnych, do których robił kostiumy.
- Tylko 1 procent z wyrzuconych w tym roku na śmietnik ponad 90 milionów ton niesprzedanych ubrań i akcesoriów, które produkuje branża odzieżowa, poddanych zostanie recyklingowi. Reszta zaśmieci naszą planetę i przyczyni się do nieodwracalnych zmian w środowisku naturalnym. Nie chcę się do tego dokładać. Najnowszą kolekcję na wiosnę-lato 2022 postanowiłem po raz pierwszy stworzyć w duchu mody cyrkularnej i odzysku w całości. Do jej powstania wykorzystałem wyłącznie resztki tkanin, z których szyłem swoje kolekcje w ciągu ostatnich 20 lat pracy. Cieszę się, że wraz z marką Electrolux i Ubrania do Oddania mam możliwość pogodzić zamiłowanie do mody i ubrań ze zrównoważonym rozwojem. Realizujemy projekt, który jest spójny ideowo i dobry dla planety. Dlatego jest tak wyjątkowy i ważny – mówi Tomasz Ossoliński, projektant mody.
Z kolei 24 lipca o godzinie 13.00 w Strefie odbyła się debata o modzie cyrkularnej z udziałem: Anny Czartoryskiej-Niemczyckiej, Magdaleny Popławskiej, Ady Fijał, Malwiny Wędzikowskiej, Anny Pięty z inicjatywy Ubrania do Oddania oraz przedstawiciela marki Electrolux. Rozmowę poprowadziła Katarzyna Burzyńska-Sychowicz.
Strefa Electrolux podzielona jest na 4 przestrzenie. W Strefie działa butik z modą cyrkularną „Noś dłużej” we współpracy z inicjatywą Ubrania do Oddania, w którym można kupić ubrania z drugiej ręki i modele z cyrkularnej kolekcji Tomasza Ossolińskiego. Strefa to także przestrzeń customizacji, w której eksperci pokażą jak dawać ubraniom drugie życie, przestrzeń relaksu, czyli idealne miejsce do spędzenia czasu z rodziną i przyjaciółmi oraz showroom produktów z linii Electrolux PerfectCare, pozwalających na pranie i suszenie z wykorzystaniem systemów, które wpływają na oszczędność wody i energii, a przede wszystkim zapewniają dbałość o tkaniny, przedłużając ich trwałość.
Projekt Strefy jest spójny z proekologicznymi założeniami marki także w wymiarze technicznym. Wszystkie materiały, które zostały wykorzystane do budowy Strefy Electrolux, pochodzą z drugiego obiegu i po zakończeniu akcji zostaną przekazane do dalszego użytku organizacjom NGO.
Kampania wspierająca działania Strefy
Aktywność Strefy wsparta jest kampanią realizowaną pod hasłem „Znajdź styl w dbaniu o planetę i noś się inaczej”. Kampania obejmuje działania digital, w tym video z udziałem Tomasza Ossolińskiego zapraszającego na swój pokaz mody cyrkularnej oraz do Strefy Electrolux, spoty audio (youtube i radia internetowe), działania w Social Mediach, współpracę z influencerami zaangażowanymi w działania proekologiczne oraz niestandardowe citilighty i ekrany LED zlokalizowane w Trójmieście.
Za strategię, kreację, produkcję kampanii oraz działania PR z zakresu media relacji odpowiada agencja Cut The Mustard. Zakupem mediów zajął się dom mediowy Zenith. Organizację Strefy powierzono agencji eventowej Awena.
* Źródło: Ellen MacArthur Foundation, A new textiles economy: Redesigning fashion’s future, (2017,http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications).
** Źródło: https://www.nature.com/articles/s43017-020-0039-9, za: https://sukces.rp.pl/styl/5967-nowe-raporty-potwierdzaja-fast-fashion-niszczy-planete/