Najbrzydszy kolor świata. Kiedyś stosował go da Vinci, dziś pomaga walczyć z nałogami
Czy jeden kolor może pomóc w walce ze śmiertelnym nałogiem? Okazuje się, że tak, i to całkiem skutecznie! Na genialny pomysł wykorzystania barw w walce z nałogiem palenia wpadł rząd Australii. Od tej pory kolejne kraje na świecie przyjmują tę samą strategię.
Najbrzydszy kolor świata
Jaki jest najbrzydszy kolor świata? Według badań ten niechlubny tytuł nosi Pantone 448 C, czyli Opaque Couche. To brąz z domieszką szarości wpadający w zgniłą zieleń. Całkiem odpychająca kombinacja, prawda?
Opaque Couche wielu kojarzy się z brudem i śmiercią. Są też głosy, że kolor wygląda jak…niespodzianka znaleziona na pieluszce niemowlaka.
Co ciekawe, najbrzydszy kolor świata zyskał też grono zaciekłych obrońców. Wskazują oni między innymi na jego powszechne wykorzystywanie w sztuce. Przykłady?
Wystarczy spojrzeć na „Mona Lisę” – kolor jej sukni bardzo przypomina Opaque Couche. Podobnie jak drzewka oliwne na jednym z obrazów Van Gogha, czy ściana na obrazie „Dojrzewanie” autorstwa Edvarda Muncha.
Jak na złą sławę koloru zareagował Instytut Pantone? Przedstawiciele Instytutu wypowiedzieli się na ten temat w wywiadzie dla magazynu Cosmopolitan:
„W Instytucie Pantone wszystkie kolory traktujemy jednakowo. Dla nas żaden z kolorów nie jest najpiękniejszy czy najbrzydszy. Dlatego nie zgadzamy się z określaniem koloru Pantone 448 najbrzydszym na świecie. Dla nas Pantone 488 kojarzy się przede wszystkim z naturą i jej różnorodnością”. Instytut Pantone zalicza Opaque Couche do kolorów ziemi.
Sposób na rzucenie palenia? Opaque Couche
Na genialny pomysł wykorzystania najbrzydszego koloru świata wpadł Australijski rząd w 2016 roku. Na początku badacze przeprowadzili szereg ankiet, które potwierdziły, że dla ludzkich oczu kolor Pantone 448 C jest nieatrakcyjny, wręcz odpychający.
Następnie australijskie władze postanowiły sprawdzić, czy umieszczenie tego koloru na opakowaniach papierosów sprawi, że ludzie rzadziej będą po nie sięgać.
Przewidywania Australijczyków okazały się trafne – od czasu wprowadzenia na rynek papierosów w „brzydkich” opakowaniach ich sprzedaż znacząco zmalała. Ludzie, widząc brązowo-szaro-zielone pudełeczka rezygnowali z ich zakupu.
Schemat podchwyciły inne kraje i na przestrzeń ostatnich lat "brzydkie" opakowania papierosów wprowadziły m.in. Wielka Brytania, Irlandia i Francja, a do ich grona co jakiś czas dołączają kolejne. Czy Polska pójdzie w ich ślady?
Źródło: theguardian.com