Obiekty supernormalne, czyli Jasper Morrison w Berlinie
W Bauhaus-Archiv w Berlinie otwarto retrospektywę „Jasper Morrison. Thingness”, pierwszy w Niemczech przegląd projektów brytyjskiego projektanta. Można ją oglądać do 23 października 2017 roku.
Piękno, innowacja i esencjonalność. Morrison opowiada się za redukcją elementów, zachowaniem tylko tych najważniejszych. Od debiutu w latach 80. projektuje meble, narzędzia kuchenne, zastawy stołowe, lampy, buty, zegarki, zegary ścienne, ma w portfolio telefon komórkowy i tramwaj dla miasta Hanower. Na wystawie w Berlinie pokazane zostały najbardziej znane i kluczowe projekty Morrisona, m.in. stolik Op-La Table z 1998 roku (Alessi) czy kieliszki Drinking Glass Family (2008, Alessi), Thinking Man's Chair, (1986, Cappellini) albo krzesło Low Pad z 1999 roku (Cappellini), lampy Glo-Ball (1999, Flos) i Superloon (Flos, 2015), fotel Orla (Cappellini, 2015). Kuratorzy zadbali o zaprezentowanie szerszego kontekstu dla przedmiotów w postaci komentarzy, rysunków, fotografii oraz pochodzących z archiwum niezrealizowanych prac projektanta.
Autor manifestu prostoty
Urodził się w 1959 roku w Londynie, ukończył Kingston Polytechnic oraz Royal College of Art. Londyńską pracownię założył w drugiej połowie lat 80. Dziś ma ona filie w Tokio i Paryżu. Po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę dwiema wystawami: „Reuters News Centre” na prestiżowym Dokumenta 8 w 1987 roku, a potem „New Items for the Home” zorganizowaną w DAAD Gallery w Berlinie w odpowiedzi na działania Grupy Memphis.
Brytyjski projektant współpracował z takimi markami, jak m.in. Alessi, Camper, Cappellini, Flos, Muji, Kettal czy Vitra. Przygotowywał kolejne wystawy, m.in. w Musée des Arts Décoratifs w Bordeaux w 2015 roku. W 2006 roku wspólnie z Naoto Fukasawą opublikował manifest „Super Normal” promujący prostotę i funkcjonalizm obiektów codziennego użytku. „Moim zdaniem świat wzornictwa odpłynął od normalności, zapomniał skąd się wywodzi i że podstawowym zadaniem projektanta jest dbać o tworzone przez człowieka środowisko i próbować je ulepszać. [Manifest] Super Normal ma tworzyć pomost między tymi dwoma światami, jest próbą pogodzenia ich. Nie jest łatwo przedstawić uniwersalną formułę dla supernormalnego obiektu, nie wiem nawet, czy można zaplanować, że się taki obiekt zaprojektuje. Obiekt staje się super normalny dopiero w użyciu” – pisali autorzy. Morrison jest też autorem książek „The Good Life” (2014) oraz „A Book of Things” (2015).