W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zawiśnie 136 czarnych luster. To wyjątkowa interaktywna instalacja
Na czym polega instalacja rezonująca? Warto odwiedzić Gdański Teatr Szekspirowski, by się przekonać. W niezwykłej przestrzeni sali głównej można będzie słuchać, oglądać i medytować. Nawet przez kilka godzin!
Tuż po zakończeniu Festiwalu Szekspirowskiego, gdański teatr zaprasza do wzięcia udziału w niecodziennym wydarzeniu.
Instalacja „Head Down/Głową w dół” przygotowane przez profesora Roberta Knutha łączy kilka dziedzin sztuki, a widzowie dotykiem i oddechem będą na nią wpływać.
W sali głównej teatru, jednej z najbardziej niezwykłych przykładów architektury użyteczności publicznej w Polsce przez trzy dni będzie można zobaczyć 136 czarnych luster w kształcie płuc. Zawieszone w przestrzeni staną się instrumentem generującym dźwięk. Widzowie, poruszając się i dotykając obiektów poczują przepływ powietrza między nimi. Instalacji towarzyszyć będzie muzyczny performans wykonany przez duet artystów Knuth/Kołacki (dodatkowo wystąpią Shathansky na talerzach i smyczkach oraz młody performer Kajetan Wójcik jako Słuchający Król). O jego wyjątkowości decyduje technika wykonania oparta o oddech cyrkularny. Polega na wydobywaniu dźwięku z instrumentu dętego bez przerwy – artyści oddychają przez nos jednocześnie dmąc w instrument. Stosowali ją australijscy Aborygeni i starożytni Egipcjanie w trakcie uzdrawiania i medytacji. Zaplanowany na sześć godzin seans pozwoli wykonawcom i widzom inaczej przeżywać przestrzeń, czas, obecność innych osób na sali. Jej wnętrze umożliwia uczestniczenie w wydarzeniu z poziomu podłogi albo galerii bocznych. Organizatorzy zachęcają do zaplanowania dłuższego pobytu w teatrze i swobodnego zanurzenia się w przepływy powietrza.
Kuratorką projektu stworzonego specjalnie na tę okazję jest Aneta Szylak, zaproszona do współpracy przez dyrektor artystyczną Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Agatę Grendę. Słynna kuratorka sztuki współczesnej i autorka tekstów z tej dziedziny wraca do współpracy z indywidualnymi artystami. Była twórczynią i do 2021 roku kierowniczką NOMUS nowego Muzeum Sztuki w Gdańsku. Wcześniej zyskała uznanie prowadząc między innymi Instytut Sztuki, Wyspa, Festiwal Atlernativa i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. Kuratorka, by za pomocą sztuki wydobyć potencjał architektury teatru, zaprosiła profesora Roberta Knutha, który łączy różne dziedziny twórczości. Jest artystą wizualnym, muzykiem i nauczycielem. Studiował na PWSSP (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w Gdańsku. Jest saksofonistą, flecistą, twórcą filmów i fotografii, autorem performensów i happeningów. Prowadzi Pracownię Sztuki w Przestrzeni Publicznej i Muzyki Eksperymentalnej na Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie bada doznawanie przestrzeni jako kompleksowego zjawiska trójwymiarowego.
Wydarzenie, rozpoczynające się w najbliższy czwartek, 25 sierpnia, jest znakomitą okazją do odwiedzenia tego wartego uwagi miejsca. Gdański Teatr Szekspirowski powstał dzięki staraniom nieżyjącego już dyrektora Jerzego Limona. Przez ćwierć wieku zabiegał on o odtworzenie XVII-wiecznego teatru, który działał w Gdańsku w drewnianym budynku tuż przy Starym Mieście na miejscu zasypanej fosy, nazywanym Szkołą Fechtunku. Patronat nad fundacją Theatrum Gedanense objął książę Walii Karol. W 2004 ogłoszono międzynarodowy konkurs, w którym nagrodę specjalną przyznano architektowi Renato Rizziemu. To ta praca, mimo że nie wygrała konkursu, po zmianach została zrealizowana, budząc kontrowersje już w trakcie realizacji. Jak pisał w „Architekturze-murator” profesor Jerzy Limon: „Mamy tu do czynienia nie tyle z rekonstrukcją dawnego teatru, jaki jawi nam się na rycinie Petera Willera z poł. XVII wieku, co z twórczym podejściem do przeszłości. Renato Rizzi zaproponował architektoniczną „szkatułę” na precjoza, nawiązującą do architektury sakralnej dawnego Gdańska, a jednocześnie do genezy teatru europejskiego.” Wiekiem owej szkatuły jest otwierany dach sali głównej teatru, w której obejrzeć można intrygującą instalację Roberta Knutha.
Robert Knuth „Head Down/Głową w dół”, Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Wojciecha Bogusławskiego 1 w Gdańsku, od 25 do 27 sierpnia w godzinach od 14:00 do 20:00. Instalacja rezonująca: Robert Knuth, performans dźwiękowy: Robert Knuth, Rafał Kołacki, Shathansky, Kajetan Wójcik. Kuratorka: Aneta Szylak Bilety w cenie 15 zł dostępne na stronie: bilety.teatrszekspirowski.pl/rezerwacja/termin.html