Jak zrobić dobre zdjęcia mieszkania? 8 najważniejszych zasad fotografii wnętrz
Jeśli planujemy sprzedać lub wynająć mieszkanie, warto zadbać o odpowiednie sfotografowanie wnętrz. Ładne zdjęcia z pewnością przyciągną potencjalnego nabywcę lub nowego lokatora. Jak zrobić dobre zdjęcia mieszkania? Oto kilka wskazówek, które ci w tym pomogą.
Wielu fotografów podejmuje się również fotografowania mieszkań i domów na sprzedaż lub wynajem. Dużą liczbę tego rodzaju ogłoszeń możemy znaleźć także na internetowych tablicach ogłoszeń w działach z nieruchomościami. Skorzystanie z usług profesjonalisty da nam dużą pewność, że nasze ogłoszenie będzie się prezentować atrakcyjnie.
Jeśli jednak chcemy trochę zaoszczędzić, zdjęcia wnętrz możemy wykonać samodzielnie. Wystarczy, że będziemy się trzymać kilku zasad.
1. Statyw
Zanim pomyślimy o aparacie, obiektywach i ustawieniach, zorganizujmy statyw. Trójnóg w fotografii wnętrz to absolutny priorytet. Nie tylko da nam większą kontrolę nad kadrem, pomoże zaoszczędzić czas na prostowanie zdjęć w postprodukcji i pozwoli na lepsze wykorzystanie warunków ograniczonego oświetlenia w pomieszczeniach, ale również umożliwi skorzystanie z techniki HDR. Statyw to podstawa, nawet jeżeli naszym aparatem będzie smartfon.
2. Ład
Jeśli mamy ustawiony statyw, zadbajmy o to, co znajdzie się w kadrze. Spróbujmy spojrzeć na nasze mieszkanie obcym okiem. Rozliczne bibeloty, po których na co dzień prześlizguje się nasz wzrok, dla nas są kompletnie niewidoczne. Dla osób, które zobaczą wnętrze po raz pierwszy – mogą okazać się rozpraszające i dominujące. Wyczyśćmy kadry z rzeczy osobistych i niekoniecznych. Nie starajmy się w kadrze umieścić jak najwięcej rzeczy – pomyślmy, co będzie wyglądać dobrze.
3. Naturalne światło
Fotografując mieszkanie - jeśli nie mamy dostępu do profesjonalnego oświetlenia, w którym mielibyśmy wpływ na temperaturę barwową – postarajmy się wykorzystać przede wszystkim naturalne światło wpadające z okien. Pomyślmy, o jakiej porze dnia poszczególne pomieszczenia wyglądają najkorzystniej i są najjaśniejsze, i właśnie wtedy zorganizujmy naszą sesję. Niektóre pomieszczenia będą dobrze wyglądały o świcie, inne po południu.
4. Okna
Jeśli fotografowane pomieszczenie ma duże okna – świetnie, to oznacza, że w pomieszczeniu jest dużo światła. Okna mogą dobrze wyglądać w kadrze pod warunkiem, że będą przysłonięte firaną. Firana zadziała tak, jak profesjonalny dyfuzor – zmiękczy światło, pozwoli równomierniej oświetlić całe pomieszczenie. Ponadto unikniemy ujęcia w kadrze rozpraszającego widoku za oknem. Jeśli nasz widok z okna jest imponujący i chcielibyśmy uatrakcyjnić nim nasze ogłoszenie, poświęćmy mu raczej oddzielne zdjęcie.
5. Perspektywa
Jeśli mamy już statyw, wiemy, co powinno i czego nie powinno być kadrze, wybraliśmy godzinę sesji i zadbaliśmy o miękkie światło - pomyślmy o perspektywie. Mimo że na mieszkanie patrzymy często z perspektywy osoby stojącej, na potrzeby fotografii wnętrza – usiądźmy. Oko aparatu powinno znajdować się mniej więcej na wysokości wzroku osoby siedzącej. Fotografie wykonane w ten sposób lepiej oddadzą układ przestrzeni, a pomieszczenie na takim zdjęciu wyda się większe. Łatwiej też będzie zachować proste kąty tam, gdzie jest to kluczowe. Nie martwmy się o niewygodną pozycję i ból pleców, przecież mamy statyw.
6. Szeroki kąt
Jest wiele powodów, dla których spojrzenie obiektywu aparatu nie odpowiada temu, w jaki sposób widzimy świat. Jednym z nich jest niespójność szerokości kadru i oddalenia obiektów. Żeby to wyjaśnić, przybliżmy zagadnienie ogniskowej.
Ludzki wzrok widzi przedmioty w takim oddaleniu, jakiemu odpowiada ogniskowa 50 mm w standardowym aparacie małoobrazkowym. Jednak nasz wzrok obejmuje znacznie większy wycinek rzeczywistości. Stąd klasyczna reakcja zadziwienia, „że tak mało widać przez aparat”. W fotografii wnętrz, staramy się ukazać pomieszczenia jako przestronne, a do tego potrzebujemy obiektywu szerokokątnego.
Ogniskowa standardowych obiektywów rozciąga się od 24 do 200 mm. Im mniejsza wartość, tym szerszy kąt widzenia i większe oddalenie obiektów. Patrząc przez obiektyw szerokokątny, zobaczymy mniej więcej taki sam wycinek rzeczywistości, jaki widzimy własnymi oczami, ale wszystkie przedmioty zobaczymy w znacznie większym oddaleniu.
Im większa wartość ogniskowej, tym węższy kąt widzenie i większe przybliżenie obiektów. Patrząc przez długi obiektyw, zobaczymy mniejszy wycinek rzeczywistości, niż własnymi oczyma, a przedmioty znacznie bliżej.
7. Czułość
W naszym aparacie cyfrowym odnajdźmy ustawienia czułości, które będą kryły się pod nazwą ISO. Ustalmy wartość poniżej 400 ISO. Pozwoli to osiągnąć czysty obraz bez szumów, nawet w niedoskonałych warunkach oświetleniowych.
8. Ostrość
Większość współczesnych aparatów zadba o poprawne wyostrzenie automatycznie. Jednak – jeśli mamy taką możliwość – zadbajmy o głębie ostrości. Głębia ostrości oznacza, jak duży „plaster” rzeczywistości będzie objęty ostrością. Głębia ostrości zależy od wielkości otworu, przez który światło wpada do wnętrz aparatu – wielkość tego otworu nazywamy przesłoną. Na potrzeby fotografii wnętrz wybierzmy tryb preselekcji przesłony i zadbajmy, żeby jej wartość wynosiła pomiędzy f/5.6 a f/11. Będzie to często oznaczać, że czas ekspozycji będzie dość długi, nawet około sekundy – na szczęście mamy statyw.
Bonus: HDR
Mieszkania należą do przestrzeni dość nierównomiernie oświetlonych. Nie doskwiera nam to na co dzień, ponieważ nasz mózg dokonuje w obrazie, który postrzegamy, pewnych drobnych korekt ujednolicających poziom oświetlenia poszczególnych jego elementów. Fotografia widzi wszystko „takim, jakie jest”, czyli pełnym skrajnych kontrastów.
Techniką obróbki fotografii, która zbliża ostateczny obraz do ludzkiego widzenia, jest tworzenie obrazów HDR (High Dynamic Range images). Taka fotografia powstaje zazwyczaj poprzez połączenie ze sobą przynajmniej trzech odmiennie naświetlonych zdjęć w jedno, w którym wszystkie elementy są oświetlone optymalnie. Łatwo znajdziemy darmowy program do tworzenia obrazów HDR. Pamiętajmy, że wszystkie łączone kadry powinny być identyczne (co ze statywem nie będzie trudne).
Autor: Rafał Lipski
W przestrzeni wyczuwalny jest duch modernizmu, jednak ikony designu występują tu ramię w ramię z nowoczesnymi propozycjami duńskiej marki BoConcept, co tworzy niepowtarzalny klimat.
Autor: archiwum
Architekci zdecydowali się na klasyczny podział przestrzeni na otwartą część dzienną (kuchnia połączona z jadalnią i miejscem do odpoczynku) i prywatną nocną (sypialnia). Neutralne tło ścian i podłogi ożywiają akcenty w palecie barw zaczerpniętej z nadmorskiego krajobrazu. Projekt wnętrz: Studio ProjektZdjęcia: Fotomohito