Zdobią nasze wnętrza już od 60 lat. Najpiękniejsze projekty od Studio-Line z manufaktuy porcelany Rosenthal

2023-02-24 14:00 Paweł Kaliński

Dział Studio-Line, którego renomę przez dekady budowało 150 projektantów, świętowało 60-lecie. Ten jubileusz to dowód, że manufaktura porcelany Rosenthal potrafi łączyć szacunek do własnej historii ze spojrzeniem w przyszłość wzornictwa.

SIŁA KLASYKI

Kiedy w 1879 r. w bawarskim zamku Erkersreuth Philip Rosenthal zakładał pracownię zdobienia porcelany, zapewne nie przypuszczał, że niewielka malarnia w krótkim czasie rozrośnie się do rozmiarów zakładu zatrudniającego 60 pracowników. Później, po przeniesieniu działalności do Selb, przemysłowiec otworzył pierwszą własną fabrykę. Ta, wchłaniając kolejne lokalne wytwórnie, szybko przekształciła się w prawdziwe porcelanowe imperium. Jednym z jego najbardziej rozpoznawalnych produktów jest serwis, który Philip Rosenthal nazwał na cześć swojej ukochanej żony. To słynna „Biała Maria”, doskonale znana wszystkim miłośnikom piękna. Projekt zrodzony z uczucia spodobał się nie tylko małżonce autora. Wkrótce po wprowadzeniu do produkcji stał się rynkowym przebojem, a dziś wskazuje się go jako jedną z pierwszych ikon designu i ikon popkultury. Co nie mniej ważne także dla dziejów wzornictwa, premiera serwisu zbiegła się w czasie z narodzinami syna Philipa i Marii. W 1916 r. na świat przyszedł Philip junior, którego działalność otworzyła nowy etap w historii firmy.

POSZUKIWANIA NOWYCH DRÓG

Philip Rosenthal junior był prawdziwym wizjonerem. Dzięki licznym kontaktom z artystami, którym dawał nieograniczone możliwości eksperymentowania z tradycyjnym tworzywem, odmienił wizerunek marki. Zrewolucjonizował myślenie o porcelanie i wprowadził manufakturę na nowe tory, by stała się firmą, która pozwala ludziom żyć ze sztuką. W 1961 r. utworzył dział Studio-Line, który do dziś proponuje nowoczesne kolekcje porcelany tworzone we współpracy z najlepszymi projektantami. Grono współpracowników Philipa Rosenthala juniora w pierwszym okresie zasilali Finowie, później w jego kręgu pojawiały się takie sławy jak założyciel Bauhausu Walter Gropius, ekscentryczny twórca pop-artu Andy Warhol czy mistrz surrealizmu Salvador Dalí. Wielkim sukcesem okazała się rozpoczęta w latach 90. XX w. współpraca z tuzem mody Giannim Versace. Intrygujące, organiczne wzory zastawy opracowała także znakomita Patricia Urquiola.

Walter Gropius i serwis „TAC”
Walter Gropius

Autor: serwis prasowy marki Rosendahl

To jedyna zastawa do herbaty stworzona przez założyciela Bauhausu oraz legendę architektury europejskiej. Autor działał tu w sposób analogiczny do projektowania budynków. Łączenie podstawowych brył geometrycznych, operowanie powierzchniami pozbawionymi ornamentów i estetyka uzasadniona funkcją to kilka z cech stylu Gropiusa widocznych także w serwisie, który należy dziś do ikon wzornictwa XX w.

Serwis TAC, Rosenthal
Autor: serwis prasowy marki Rosenthal
Dror Benshetrit i wazony „Phases”
Dror Benshetrit

Autor: serwis prasowy marki Rosenthal

Wydają się stłuczone i posklejane! Zabawa formą oraz gra konwencją to znaki firmowe ich projektanta.

Wazony Phases
Autor: serwis prasowy marki Rosenthal
Cédric Ragot i wazon „La Chute”
Cédric Ragot i wazon „La Chute”

Autor: serwis prasowy marki Rosenthal

Kolejny twórca, którego projekty skrzą się humorem – i jeszcze jedna reinterpretacja tradycyjnej formy. Tym razem jak w stopklatce obserwujemy tytułowy „Upadek”.

Wazon La Chute
Autor: serwis prasowy marki Rosenthal

KOLEKCJA JUBILEUSZOWA

Okrągłą 60. rocznicę powstania nowoczesnego działu Studio-Line Rosenthal świętuje w niezwykły sposób. Jak? Wydobytych z annałów 60 najciekawszych wazonów odmienia za sprawą 12 odcieni wysnutych ze współczesnych trendów. Powstanie kolekcji „60x12” było możliwe dzięki opracowanej specjalnie z tej okazji kombinacji 12 wariantów barwionej masy porcelanowej, co samo w sobie świadczy o innowacyjności wpisanej w tradycję marki. Rezultatem jest bogata, a zarazem niezwykle spójna kolekcja. Kształty są tak różnorodne jak kolory – od czystych brył geometrycznych po wybujałe formy organiczne, przy czym powściągliwe tony równoważą mocniejszą linię, a intensywne świetnie łączą się z niejednokrotnie zabawną czy intrygującą formą. Spoiwem jest tu idea serii limitowanej. Każdy z 60 wzorów początkowo będzie produkowany tylko w jednym odcieniu i w 60 egzemplarzach na cały świat. Kiedy te zostaną wyprzedane, dana forma pojawi się w innym z 12 jubileuszowych kolorów, też w liczbie zaledwie 60 sztuk. Dynamiczna kolekcja, na zdjęciach obok sportretowana przez Feig Fotodesign, ewoluuje i zaskakuje tak samo jak Studio-Line! Wybrane modele wazonów z limitowanej kolekcji „60x12” dostępne są w salonach Rosenthal oraz na rosenthal.pl

Kolekcja jubileuszowa
Autor: Feig Fotodesign, feigfotodesign.de
Kolekcja jubileuszowa
Autor: Feig Fotodesign, feigfotodesign.de