Czekoladki z Marsa, czyli zwiedzamy Haus am Horn
Dom eksperymentalny zaprojektowany przez malarza, szefa pracowni tkackiej i najmłodszego z mistrzów Bauhausu Georga Muche stanął w Weimarze w 1923 r. Porównywano go do pudełka czekoladek, stacji na biegunie północnym, domu dla Marsjan. W teorii powstał dla niezamożnych, ale wyposażenie miał ekskluzywne.
Dwa splecione nagie ciała, mężczyzny i kobiety, a w tle Haus am Horn – tak młode małżeństwo Georga i El Muche naszkicował jeden z uczniów Bauhausu (Farkas Molnár). Dla zakochanej pary niepozorny, przeznaczony dla niezamożnych Haus am Horn był domem marzeń. Muche swoją koncepcją wygrał konkurs organizowany w związku z pierwszą dużą wystawą Bauhausu. Konstrukcją zajął się architekt Adolf Meyer.
Budynek na planie kwadratu o wymiarach 12 na 12 metrów jest ucieleśnieniem funkcjonalizmu i optymalnego wykorzystania przestrzeni. Oprócz niewielkiego przedsionka nie ma tam obszarów „zmarnowanych” na komunikację. Niekonwencjonalnie, bo centralnie położony jest salon, wokół którego rozmieszczono sypialnie, kuchnię, jadalnię i łazienkę. Naturalne światło wpada doń głównie z okien pod sufitem oraz z niewielkiej, przeznaczonej na gabinet niszy, gdzie okna są na zwykłej wysokości.
Budynek wyposażono w najnowocześniejsze, rzadko spotykane urządzenia. Miał centralne ogrzewanie, kuchenkę gazową z piekarnikiem i grillem, a w piwnicy bojler i pralkę! Kuchnię nazwano „laboratorium pani domu” – ultraracjonalny dom miał oszczędzać jej wysiłek, dawać czas na pracę intelektualną. Propagował nowy styl życia.
Georg Muche
Urodzony w saksońskim Querfurcie, studiował malarstwo w Monachium. Był jednym z pierwszych przedstawicieli sztuki abstrakcyjnej w Niemczech, twórcą licznych fresków. Podczas I wojny światowej walczył na froncie zachodnim. W latach 1919–1927 wykładał w Bauhausie, uczelni promującej nowoczesną architekturę i wzornictwo, później m.in. w Państwowej Akademii Sztuki i Sztuk Stosowanych we Wrocławiu. Stamtąd usunęli go naziści, konfiskując z muzeów wszystkie jego prace jako „zdegenerowane”. Realizacje: Haus am Horn (Weimar, 1923), prototypowy dom ze stali Stahlhaus (z Richardem Paulickiem, Dessau, 1926). bauhauskooperation.de
Haus am Horn, Am Horn 61, Weimar, Niemcy, klassik-stiftung.de Tekst ukazał się w rubryce Zwiedzamy w magazynie „Dobre Wnętrze” 09/2020. Więcej: dobrewnetrze.urzadzamy.pl