Dobry gust złych ludzi - scenografia w serialu „Król”

– Tyle pieniędzy nakradłeś, ale na dobry gust już ci nie starczyło – mówi prokurator Jerzy Ziembiński, widząc awangardowe, bauhausowskie meble w domu Kuma Kaplicy, apasza i rekietera. W gangsterskim serialu „Król” oprócz życia stołecznego półświatka, zobaczymy niemal pełny przekrój społeczny II Rzeczypospolitej: od ubogich straganiarzy z Kercelaka, przez domy żydowskiej inteligencji po zubożałą arystokrację. O wielomiesięcznej pracy nad serialem opowiada Katarzyna Sikora, scenografka.

- Naszym celem i wyzwaniem było pokazanie społecznego zróżnicowania międzywojennej Warszawy. Utarty obraz tej epoki jest trochę jednostronny - mówi Katarzyna Sikora, scenografka serialu. - Przygotowania trwały wyjątkowo długo, bo 6–7 miesięcy. Wnętrza miały mieć klimat odpowiadający sylwetkom bohaterów. Mieszkanie Jakuba Szapiro i burdel Ryfki, choć tak różne, stworzyliśmy na dwóch piętrach pustostanu w warszawskim Pałacu Gawrońskich w Alejach Ujazdowskich. Dom Kaplicy, urządzony w kosztownym na owe czasy bauhausowskim duchu z mondrianowską abstrakcją na ścianie, zagrała willa w Konstancinie. Z kolei endecki prokurator Ziembiński „zamieszkał” konserwatywnie w willi z 1907 r. w Milanówku: z przyciężkimi fotelami i marmurowym kominkiem - dodaje.

Król serial
Autor: materiały prasowe Canal Plus DOM TYSIĄCA UCIECH Salon w burdelu Ryfki Kij – prawdziwym domu przywódców gangu. Jest chronologicznie starszy od ich prywatnych domów, stąd eklektyczny, historyzujący styl. Dekoratorka dostała tu zielone światło dla wszystkiego, co złote, kiczowate, welurowe. Większość przedmiotów, m.in. ciemnoskóre kobiece posągi dźwigające świeczniki, wypożyczono od jednego kolekcjonera

- Z jednej strony, podeszliśmy bardzo serio do prawdy historycznej, analizując archiwalne zdjęcia, filmy, dokumenty. Dawnych żydowskich części Warszawy, jak Nalewki czy stragany na Kercelaku, poszukaliśmy w Łodzi – dziś w stolicy nie ma już po nich śladu. Z braku zachowanych oryginałów odtwarzaliśmy też żydowskie przedmioty codziennego użytku, np. przyrząd do obrzezania. Zależało nam, by się nie pomylić, a w zachowaniu autentyzmu pomagał nam m.in. ŻIH. Z drugiej strony, chcieliśmy, by ten świat nie był do końca realistyczny, dawał miejsce na swobodę twórczą i zabawę z widzem. U Szapiro wisi więc malarstwo z XXI w. Na portrecie przodka Kaplicy mamy reżysera. To opowieść widziana jak przez mgłę - podsumowuje Katarzyna Sikora.

Król serial
Autor: materiały prasowe Canal Plus W POKOJU KWITNĄCYCH WIŚNI Tragiczną postać Ryfki (Magdalena Boczarska) twórcy serialu chcieli pokazać w ciepłym wnętrzu. Ściany jej pokoju zdobią lamperia z tapety (japoński kwiat wiśni), erotyczne grafiki przedstawiające samurajów i gejsze. Komoda ma kobiecą talię

Tekst ukazał się w miesięczniku „Dobre Wnętrze” nr 03.2020. Serial „Król” na podst. powieści Szczepana Twardocha, 2020, reż. Jan P. Matuszyński, scenografia Katarzyna Sikora, Grzegorz Piątkowski, dekorator Joanna Kuś. Dostępny na platformie Canal+

Nasi Partnerzy polecają