Fenomen szwajcarskiej marki Victorinox
Szwajcarska precyzja, kultowy design, długoletnia tradycja i jakość. Rodzinna marka Victorinox od ponad 135 lat zajmuje się produkcją scyzoryków znanych na całym świecie. To jednak niejedyne produkty, z których słynie firma. Noże i akcesoria kuchenne, zegarki, walizki oraz perfumy to kolejne propozycje, które skradły serca milionów.
Wszystko zaczęło się w 1884 roku. Właśnie wtedy Karl Elsner I w miejscowości Ibach, w Szwajcarii uruchomił swój warsztat produkujący noże. Już w pierwszych latach działalności, ten początkowo mały biznes przyczynił się do walki z ubóstwem i bezrobociem lokalnej społeczności, która powszechnie i masowo decydowała się na emigrację z regionu.
Siedem lat po otwarciu zakładu, Karl Elsner I założył Stowarzyszenie Szwajcarskich Producentów Noży. Ta nowopowstała, wizjonerska organizacja zrzeszała trzydziestu wytwórców z całego kraju. Oprócz wymiany wiedzy, umożliwiła mu realizację pierwszego dużego zamówienia na noże żołnierskie dla szwajcarskiej armii. W 1897 roku oryginalne, szwajcarskie noże oficerskie i sportowe zostały opatentowane i do dziś są znane na całym świecie jako „Swiss Army Knives - Szwajcarskie Noże Oficerskie”.
Kolejne lata były dla marki równie owocne. W 1909 zarejestrowano symbol tarczy i krzyża, jako zastrzeżony znak towarowy. Wynalezienie stali nierdzewnej umożliwiło rozwój przemysłu nożowniczego, co pomogło przedsiębiorstwu prowadzonemu przez Karla Elsnera. Wtedy też powstała aktualna nazwa firmy i marki, Victorinox - połączenie słów Victoria (imię matki Karla Elsnera) i Inox (pol. stal nierdzewna).
W 1931 Carl Elsener II wprowadził automatyzację produkcji. W tym samym roku firma Brown Boveri zostaje zatrudniona do utworzenia w Ibach pierwszej na świecie, w pełni elektrycznej hartowni stali. Umożliwiło to zagwarantowanie jednolitej, stałej jakości wszystkich produkowanych noży.
Po II Wojnie Światowej marka stała się symbolem, na dobre wpisując się w życie codzienne, zawodowe, jak i kulturalne ludzi na całym świecie. Dla stacjonujących w Europie amerykańskich żołnierzy scyzoryki były pamiątką z Europy. Dla agencji kosmicznej NASA, w latach 70. XX wieku, narzędziem pracy. Ponadczasowy, uniwersalny i charakterystyczny wygląd scyzoryków sprawił, że szwajcarskie noże oficerskie zostały zaprezentowane w Nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA). Design tych akcesoriów został wielokrotnie doceniony w prestiżowych konkursach, jak np. nagrody w Red Dot Design Award - najbardziej prestiżowe nagrody w dziedzinie wzornictwa przemysłowego.
W 1989 roku wprowadzono na rynek amerykańską linię zegarków sygnowanych marką Swiss Army – we współpracy z byłym partnerem handlowym z USA. Rok 1999 przyniósł debiut kolejnej linii produktowej w postaci toreb i akcesoriów podróżnych. W nowym tysiącleciu Victorinox wykonał kolejny krok milowy w postaci pozyskania w 2005 roku renomowanej firmy z wieloletnią tradycją – Wenger SA z Delémont, producenta scyzoryków i zegarków. Wenger pozostał niezależnie działającą filią Victorinox.
Solidna tradycja, umiłowanie szwajcarskiej precyzji i stała koncentracja na jakości oraz innowacyjności to fundamentalne podstawy działalności marki. Obecnie oferuje ona produkty w pięciu kategoriach: szwajcarskie noże oficerskie, noże kuchenne i profesjonalne, zegarki, torby i akcesoria podróżne oraz perfumy. Stworzony w 1897 roku przez Karla Elsenera I oryginalny szwajcarski nóż oficerski to sztandarowy produkt marki Victorinox. W ostatnich latach prężnie rozwija się również kategoria noży i akcesoriów kuchennych, które doceniają profesjonalni szefowie kuchni z różnych zakątków globu.