Zapatrzony w dżunglę - zwiedzamy Casa de Vidro, dom Liny Bo Bardi

Na tegorocznym Biennale Architektury w Wenecji Lina Bo Bardi otrzymała pośmiertnie Złotego Lwa za całokształt twórczości. Przedstawiamy jej najsłynniejsze dzieło – dom własny z 1952 r. w brazylijskim Sao Paulo. Brawurowo wyniesiony na słupach, otwierał się na burze, tropikalną zieleń i ludzi, jako miejsce spotkań artystów i intelektualistów.

Działkę w jednym z najwyżej położonych miejsc Morumbi, dzielnicy Sao Paulo, porastały ostatki lasu deszczowego, gdy 35-letnia architektka Lina Bo Bardi dla siebie oraz męża Pietra Marii Bardiego, krytyka sztuki i kolekcjonera, zaprojektowała tam dom.

Casa de Vidro
Autor: Instituto Bardi NA WZGÓRZU Projekt domu dostosowano do topografii wzgórza. Włoski mistrz Luigi Nervi, autor konstrukcji, sprowadził ją do minimum. Przeszkloną, frontalną część dzienną wyniesiono na słupach. Część nocna z kolei – parterowa, wymurowana z cegły i zamknięta – mocno stoi na ziemi. Między nimi zlokalizowano wewnętrzny dziedziniec. Drogę dojazdową wyłożono piaskowcem i granitem

„Staram się z szacunkiem podchodzić do naturalnego porządku i nigdy nie podobały mi się zamknięte domy, które odwracają się tyłem do burzy, deszczu, boją wszystkich ludzi” – podkreślała, marznąc w chłodniejsze dni za wielkimi szybami.

Casa de Vidro
Autor: Instituto Bardi ŚWIĘCI I ZWIERZĘTA Obrazy, antyki, dywany, drewniane łyżki, zabawki, dary wotywne, porcelana, figurki świętych i zwierząt itd. Bo Bardi zbierała je bez powściągliwości, jakby dom należał też do nich. Krzesła z mosiężnymi kulami na drugim planie to jej własny projekt z 1950 r. Bliżej stoją leżanka „LC4”, projekt m.in. Charlotte Perriand, i fotel z podnóżkiem autorstwa Eamesów

Jej dom był otwarty pod wieloma względami. Spotykali się tu kompozytor John Cage, rzeźbiarz Alexander Calder, architekt Gio Ponti.

Casa de Vidro
Autor: Instituto Bardi CZEGO NIE WIDAĆ Archiwalne zdjęcia z 1951 r. pokazują typowe dla modernizmu „szklane pudełko” uniesione na słupach cienkich jak ołówki. Czego nie widać, to zamysłu architektki, by dom i przyroda uzupełniały się i funkcjonowały na równych prawach. Realizacja tej idei zajęła długie lata

Radykalne przeszklenia i wyniesienie domu na słupach były ukłonem Bo Bardi w stronę racjonalizmu nowoczesnej architektury.

Casa de Vidro
Autor: Instituto Bardi W SREBRNEJ KULI W srebrnej kuli odbija się całe wnętrze, a z nim chiński wazon, porcelanowe talerze czy muszle. Obecnie zgromadzone w budynku przedmioty na ogół nie pochodzą jednak z pierwotnego wyposażenia, które po śmierci Pietra Marii Bardiego przejęła jego rodzina. Gdy Szklany Dom (Casa de Vidro) oddawano do użytku, z tego okna widok był aż po horyzont na łagodne wzgórza Morumbi

Ale humanizowała ją samodzielnie sadzoną zielenią, ręcznie robionymi z drobnych kamyków schodami w ogrodzie czy antykwarycznymi zbiorami, których przybywało równie szybko jak tropikalnej dżungli za oknem.

Casa de Vidro
Autor: Instituto Bardi Do głównego wejścia prowadzą schody dwubiegowe. Architektka zaprojektowała przy nich kwadratową studnię, otwartą w parterze, przeszkloną na piętrze, specjalnie, by posadzić w otworze afrykańskie drzewo figowe, którego 70-letni pień dziś wygląda jak splątane liany

Przez 70 lat dom tak obrósł zielenią, że jego smukłe (17 cm średnicy), metaliczne słupy trudno odróżnić od pni drzew.

Casa de Vidro
Autor: Instituto Bardi MIĘKKĄ KRESKĄ Już na pierwszych szkicach miękką kreską Bo Bardi podkreślała najważniejsze cechy przyszłego domu: otwarty plan, rzędy słupów, przeszklenia od podłogi do sufitu, panoramiczne widoki i obecność zwierząt

Dziś swoją siedzibę ma tu Instituto Bardi, organizacja opiekująca się spuścizną po architektce.

Casa de Vidro
Autor: Instituto Bardi Lina Bo Bardi, brazylijska architektka, scenografka i projektantka włoskiego pochodzenia (1914–1992). Była jedną z najbardziej oryginalnych architektek XX w. Urodzona i wykształcona w Rzymie, współpracowała z Gio Pontim, publikowała w pismach „Lo Stile”, „Domus”. W 1947 r. przeprowadziła się do Brazylii. Ważne realizacje: domy prywatne Casa de Vidro (1952), Casa de Valeria Cirell (1958), emblematyczna dla modernistycznej architektury Brazylii rozbudowa Muzeum Sztuki (MASP, São Paulo, 1968) i przebudowa fabryki lodówek w centrum kultury SESC – Fábrica da Pompéia (São Paulo, 1986), przebudowa awangardowego Teatro Oficina (São Paulo, 1984). Na 17. Biennale Architektury w Wenecji otrzymała pośmiertnie Specjalnego Złotego Lwa za całokształt twórczości.

Lina Bo Bardi, brazylijska architektka, scenografka i projektantka włoskiego pochodzenia (1914–1992). Była jedną z najbardziej oryginalnych architektek XX w. Urodzona i wykształcona w Rzymie, współpracowała z Gio Pontim, publikowała w pismach „Lo Stile”, „Domus”. W 1947 r. przeprowadziła się do Brazylii. Ważne realizacje: domy prywatne Casa de Vidro (1952), Casa de Valeria Cirell (1958), emblematyczna dla modernistycznej architektury Brazylii rozbudowa Muzeum Sztuki (MASP, São Paulo, 1968) i przebudowa fabryki lodówek w centrum kultury SESC – Fábrica da Pompéia (São Paulo, 1986), przebudowa awangardowego Teatro Oficina (São Paulo, 1984). Na 17. Biennale Architektury w Wenecji otrzymała pośmiertnie Specjalnego Złotego Lwa za całokształt twórczości.

Casa de Vidro
Autor: Instituto Bardi DREWNIANY ZAJĄC, CERAMICZNY KOT Wśród zgromadzonych w domu rzeźb, antyków i obrazów, na posadzce z błękitnej mozaiki, można znaleźć kolekcję sztuki ludowej, a w niej barwne figurki zwierząt. Zainteresowanie tradycyjnym, wiejskim rzemiosłem pozwalało Bo Bardi podkreślić znaczenie zabawy i wspomnień z dzieciństwa w procesie projektowym

Casa de Vidro, Rua General Almério de Moura, 200 Morumbi, Sao Paulo, Brazylia, portal.institutobardi.org; tekst ukazał się w miesięczniku Dobre Wnętrze 10/2021 •

Nasi Partnerzy polecają