Domowe biuro: jak na małej przestrzeni zorganizować miejsce do pracy?

2025-03-28 9:23

Kącik do pracy w domowym zaciszu to miejsce niezbędne dla osób, które pracują w domu. Jak wygospodarować jednak przestrzeń do pracy, jeśli mamy małe mieszkanie? Podpowiadamy, jak na małej przestrzeni stworzyć domowe biuro. Przy właściwym rozplanowaniu niezbędnych nam funkcji, stworzyć możemy prawdziwie funkcjonalną przestrzeń na każdym metrażu.

Spis treści

  1. Domowe biuro: kącik do pracy w małym mieszkaniu
  2. Domowe biuro: przechowywanie
  3. Domowe biuro: o czym trzeba pamiętać
  4. Organizacja przestrzeni wokół biurka do pracy zdalnej 

Aranżując w mieszkaniu miejsce do pracy, ważne jest by stworzyć taką przestrzeń, która będzie dopasowana zarówno do pracy, jak i naszych indywidualnych potrzeb. Wygospodardowanie do pracy oddzielnej przestrzeni - przeznaczonej tylko i wyłącznie do danej funkcji, jest niezwykle ważne. Stwarza to bowiem warunki organizacji miejsca, a także służy lepszej koncentracji. Planując miejsce do pracy w domu, warto wziąć pod uwagę kilka istotnych rzeczy, a także - jeśli nie mamy zbyt dużo miejsca w mieszkaniu - zastosować sprytne triki, które pomogą zaoszczędzić miejsce.

Domowe biuro: kącik do pracy w małym mieszkaniu

Kącik do pracy w mieszkaniu to miejsce potrzebne w dzisiejszych czasach praktycznie każdemu. Przy aranżacji miejsca do pracy w domu, należy zastanowić się przede wszystkim, nad jego usytuowaniem. Jeżeli mamy małe mieszkanie, najlepiej zagospodarować taki kącik - w rogu mieszkania, najlepiej w okolicy okna. Miejsce do pracy powinno być odseparowane od zgiełku codziennego życia i znajdować się z dala od głównego ciągu komunikacyjnego. Kwadratowy blat lub kształt biurka, pomogą zaoszczędzić cenną przestrzeń.

Zobacz też: Gdzie urządzić miejsce do pracy w domu 

Łatwiej jest je bowiem wpasować w róg mieszkania lub przystawić do ściany. Jeżeli zaś nie możemy sobie pozwolić na dodatkowy blat w mieszkaniu, poza tym służącym do jedzenia - warto rozważyć zakup otwieranego, mobilnego sekretarzyka lub montażu otwieranego blatu - do ściany. Dzięki takim rozwiązaniom, będziemy mogli "otworzyć" potrzebną przestrzeń do pracy, w dowolnym momencie, a kiedy nie będzie nam ona potrzebna - po prostu ją ukryć.

Umiejętne rozplanowanie uwzględnić może zarówno obecność roboczego blatu, jak i praktycznych szafek i półek, wbudowanych w przestrzeń ponad blatem. Innym rozwiązaniem dla mikro-przestrzeni jest ukrycie kącika do pracy, czyli blatu i półek z dokumentami za drzwiami szafy. W zależności od wybranego na ten cel miejsca, zastosować możemy drzwi klasyczne (jedno lub dwuskrzydłowe) lub przesuwne, które dodatkowo zaoszczędzą nam miejsca w głąb pomieszczenia. Ten prosty zabieg pomoże nam w dyskretny sposób zakamuflować kącik do pracy podczas wizyty gości lub w chwilach relaksu.

Domowe biuro: przechowywanie

Jeżeli w strefie pracy w domu potrzebujemy dużo miejsca do przechowywania, lecz nasza przestrzeń nie jest zbyt wielka, warto zastosować sprytne rozwiązania, które pomogą oszczędzić miejsce. Możemy wybrać gotowe biurko z szafką pod lub kupić oddzielnie - mobilny model, który będziemy mogli przechowywać pod blatem. 

Jeżeli mamy taką możliwość - warto wykorzystać płaszczyznę ściany nad biurkiem i zdecydować się na otwarte półki lub zabudowę. Możemy skorzystać również z nadstawek na biurko, których montaż nie wymaga wiercenia. Warto wykorzystać przestrzeń nad biurkiem, nawet jeśli nie mamy możliwości ingerowania w ściany. Możemy skorzystać z przylepnych haczyków, na których w różny sposób możemy zagospodarować płaszczyznę ściany. W taki sposób można powiesić organizery na przybory czy też rozciągnać kawałek żyłki bądż sznurka - na którym będziemy przyczepiać notatki. W miejscu do pracy pomocne będą także wszelkiego rodzaju organizery na biurko. Pomogą one uporządkować dokumenty i tym samym zaoszczędzić miejsce.

Domowe biuro: o czym trzeba pamiętać

Organizując przestrzeń do pracy w domu należy przede wszystkim pamiętać, że miejsce musi być przystosowane do naszych własnych potrzeb. Inne potrzeby będzie miała osoba pracująca na komputerze, inne - projektant z priorytetem dużego, wygodnego blatu. Bardzo ważna rzeczą jest światło dzienne, więc o ile mamy taką możliwość - dobrze jest ustawić blat przodem lub bokiem do okna. Możemy oczywiście próbować doświetlić kącik światłem sztucznym, jednak naturalne światło dzienne - najlepiej stymuluje do pracy.

Wybór oświetlenia funkcyjnego jest kolejną, ważną rzeczą. Najważniejsze jest podczas aranżacji kącika do pracy, by wybrane przez nas oświetlenie, miało charakter przeznaczony bezpośrednio do pracy; musi być to oświetlenie funkcyjne ze światłem skupionym. Ważną rzeczą przy aranżacji miejsca do pracy jest oczywiście wybór wygodnego biurka/blatu, a także krzesła. Możemy wybrać gotowe już biurko lub zaprojektować indywidualny blat wsparty na nogach. Jeżeli miejsce nam na to pozwala, warto zdecydować się na długie, duże biurko, które z pewnością podniesie komfort naszej pracy. Krzesło to jedna z istotniejszych rzeczy- dłuższa praca wymaga wygodnego, komfortowego siedziska. Najlepszy będzie fotel z wygodnym oparciem. Dzięki temu, będziemy w stanie dłużej wytrzymać przy biurku. W strefie do pracy nie może zabraknąć także kosza na śmieci.

Organizacja przestrzeni wokół biurka do pracy zdalnej 

Dobra organizacja miejsca pracy przy biurku w domu jest równie istotna jak w biurze. Szybciej i łatwiej pracujemy jeśli nie rozpraszamy uwagi na poszukiwanie najbardziej potrzebnych drobiazgów lub dokumentów - bo są pod ręką, a na biurku panuje porządek. Rzadziej używane rzeczy powinny mieć swoje miejsce w zamykanych szafkach. Nie rozprasza nas wtedy nadmiar drobiazgów i bałagan, łatwiej skupić myśli na tym co istotne.

Pomocne będą m.in:

  • tablica korkowa lub magnetyczna, 
  • metalowy organizer ścienny, 
  • organizery stojące.